학사
서울대학교 사범대학 교육학과
석사
서울대학교 대학원 교육학과
박사
University of Georgia
1997.02. – 2001.06.
문화일보 기자
2006.10. – 2008.02.
교육인적자원부 부총리 정책보좌관
2008.08. – 현재
서울대학교 사범대학 교육학과
2021.02. – 2023.10
국가평생교육진흥원 원장
Lee, K. & Kang, D. J. (2022)
Between ‘shopper’ and ‘owner’: emerging agency of lifelong learner in South Korea’s Marketing-driven expansion of lifelong education. International Journal of Lifelong Edcucation, 41:4-5, 420-434.
이지환, 강대중(2021)
학부모 정체성과 교사 정체성의 갈등과 협상: 초등학생 자녀를 둔 초등학교 여성 교사를 중심으로. 학부모연구, 8(2), 45-66.
이경림, 강대중, 정제영(2020)
‘조국 사태’ 이후 문재인 정부 대입제도 개편 과정을 다룬 신문 사설의 프레임 분석 연구. 교육사회학연구, 30(2), 75-103.
강대중(2020)
학습하는 부모: 평생학습시대의 학부모 담론 재구성. 학부모연구, 7(1), 1-19.
Lee, H., Kang, D. J., &
Kim, S. (2019)
Museum as a (de-)colonizing agency and participatory learning space: South Korean experience. Canadian Journal for the Study of Adult Education, 31(2), 91-105.
강대중 외(2017)
학습자자세, 학습관리장치, 맥락지식-평생학습이론 구축을 위한 중심 개념 탐색-. 평생교육학연구, 23(4), 27-53.
Kang, D. J. & Cho, S. (2017)
Lost in travel or a different conception? (Mis-)appropriation of transformative learning theory in the Republic of Korea. Asia Pacific Education Review, 18(2), 163-174.